Jumaat, 15 April 2011

ajarkan anak dengan betol

adik yang masih bersekolah tadika, bertanya kepada ibu dan ayahnya....
adik : ibu...ibu.. pantat itu apa??
(muka ibu serta ayah terkejut)
ibu : haisss siapa yang ajar adik cakap benda ni!!!
adik : kat sekolah tadi adik dengar budak tu cakap..
ibu : kalu adik nak tau pantat tu apa, pantat tu pagar dalam bahasa kampung....
adik : owhhh......kalau batang selalu untuk apa......
ayah : batang selalu digunakan untuk kereta sebab dia banyak menggunakan batang besi...
adik : owhhhhh....
satu hari adik sedang bermain-main diluar,kelihatan ayah yang baru pulang kerja.lalu adik lari mendapatkan ibu.
adik : ibu ibu ibuuu... buka pantat,batang ayah nak masuk..
ibu terkejut....

sory 18 ke atas agak lucucah sedikit .. so ceritanya sekarang bukan fokus pada perkataan lucah itu.. mengapakah ibu itu terkejut akan bahasa anaknya??..
so motif aku bangkitkan cerita ini ialah, if one day kita mempunyai anak,ajarkan ia dengan betul dan benar tak perlu la menukar maksud yang sebenar,contoh nya cerita atas ni ..bila dah tukar maksud ape pon tak boleh buat kan.. nak ajar kene betol dan kalau ia berunsur seperti diatas ,katakan padanya yang benar dan berikan larangan percakapan sedemikian rupa di khalayak umum kerada tidak elok.. kan senang dari menukar maksud..
pengajaran: didiklah anak dengan sebaik-baiknya

2 ulasan: