Isnin, 17 Januari 2011

HATI MALAYA berjaya memberi makan yg mendalam erti KEMERDEKAAN SEBENAR



korg tau apa itu MERDEKA?? hurm munkin apa yg korg rasa sama mcm apa yg sebelum ini ak rasa, munkin selama ini ak hanya suka2,berseronok2,jika tarikh 31 OGOS itu tiba,aku hanya tgu tepat jam 12 ttp wahalnya ak xtau apa maksud MERDEKA. terima kasih filem HATI MALAYA  yg berjaya membuka mata ak dengan luas terima kasih, filem ni bnyk memberi impak yg besar terhadp aku,memberi maklumat,ilmu serta mengajar aku erti dan maksud kemerdekaan. 


-nk dijadikan cerita td ak ad class PENGAJIAN FILEM then lect aku pasang cite ni utk kami buat assgmnt. cite ni mmg aku pernah dgr tp ak xnengok lg. dalam hati ak kemunkinan cite ni bosan , tp dah terpaksa nengok ak nengok jelah, sekali haiss meleleh mata aku. selama ni ak betol2 xfaham dan xmenghayati apa itu kemerdekaan,KUNO PASAL SEJARAH (yg selama ni ak anggp bosan). tp selepas ak nengok filem ni aduhh terharu sedih yg teramat, bertapa berjasanya tokoh2 pemimpin kita selama ni, tanpa mereka dan tanpa rakyat yg sejahtera maka kemunkinan besar kita xmerdeka lg. ak kongsikan serba sedikit ttg cerita ini.DATO ONN JAAFAR mengasas UMO(UMNO) masa mula2. bab yang paling air mata aku xdapat tahan ialah bab dimana tokoh pemimpin kita TUAKU ABDL RAHMAN masa tu die nk g london nk g tuntut kemerdekaan, tp xde duit, then die minx mohon simpati pada rakyat then sume rakyat masa tu bg duit,ya allah kalu korg tengok tentu sedih ialah dr situ ak dapat lihat walaupon die malu tp demi memerdekakan negara ,malu atau apa die buang sume tu. lepas tu kita dapat lihat rakyat malaya mmg bersungguh2 mahu merdeka. mmg susah sedih aku nengok.lepastuh susah nk lepaskan diri dr penjajah pastu rakyat bertelingkah hurmm hayatilah... tpi cube lihat apa anak muda skrunk. ok cuba korg tanya dorg, bkn ckp dorg je sebelum ni ak sikit pon xtau maksud tu sume tp HATI MALAYA betol2 memebri ak semangat PETROTIK(betol ke ak eja?) peduli kata org.. kesimpulannya anak2 muda skrunk tolong buka mata dan beri perhatian pada erti kemerdekaan bukan time merdeka korg g enjoy2 main buih2, couple2 perg beronok2, jonget2,minum arak.. tu sume buang la dan aku pasti selepas ni ak mesti menangis kalu berdiri depan dataran merdeka.. FAHAMILAHHH k

1 ulasan:

  1. cerita ni mmg best...aku denga org ckp lah..
    tp aku lum tgok lg...
    heee

    BalasPadam